Frumoasa poveste de dragoste dintre automobil și Arad

  Acasă » Jurnale » Blog claudiu.cristea » Frumoasa poveste de dragoste dintre automobil și Arad  
 

Frumoasa poveste de dragoste dintre automobil și Arad

Frumoasa poveste de dragoste dintre automobil și Arad

Aradul deține un record inedit: în 1908, aici ia ființă prima fabrică de automobile din Ungaria dar și de pe actualul teritoriu al României. Înființarea companiei din Arad se face în urma nevoii pentru autobuze exprimate de autorităților arădene. Westinghouse din Le Havre (filiala franceză a concernului american cu același nume) se oferă să construiască o fabrică pe terenul pus la dispoziție de primăria Arad. Un an mai târziu, în 1909 se finalizează construcția clădirilor și instalarea utilajelor iar nou înființata firmă Marta (Magyar Automobil Részvény Társaság Arad) – sucursală a firmei-mamă – își începe producția.

Începând cu 1910, pe lângă autobuze cu sau fără etaj, camioane sau motoarele pentru tracţiune feroviară, încep să se fabrice autoturisme cu diferite tipuri de caroserii (Dublu-Featon, Landolet, Limuzină) cu motoare în patru cilindri de 20, 30 sau 40 CP, toate sub licență Westinghouse.

În 1912 firma franceză dă faliment iar Marta este preluată de compania austriacă Austro-Daimler care reorganizează producția și introduce modele noi de automobile sub licență proprie. „Piesa de bază” devine un autoturism (4 cilindri; 2,5 l; 18/22 CP) folosit mai ales ca și taxi în zona central-europeană. În 1936, la Arad, mai funcționa încă un taxi Marta iar proprietarul era mândru cu cei peste un milion de kilometrii rulați.

Credits: Colecția Négyesi Pál

Până în 1914, la izbucnirea Primului Război Mondial, Marta a produs peste 700 de autoturisme și autobuze sub cele două licențe Westinghouse și Daimler. Odată cu acel moment producția civilă face loc celei de război, fabrica producând până în 1918 motoare de avion.

După evenimentele din 1918-1919, prin fuziunea dintre fabrica de vagoane Weitzer cu Marta, ia ființă prima fabrică română de vagoane și motoare: Astra. În interiorul noii societăți Marta devine „Fabrica de Motoare” construind autocamioane, autobuze, autostropitoare, autoturisme, motoare cu benzină sau gaz metan, mașini unelte de precizie precum și avioane. Armata Română a comandat 25 avioane de recunoaștere Astra-Porto cu motor Hispano-Suiza de 300 CP.

Epilog...

În 1926 se înființează la Brașov Întreprinderea Aeronautică Română (IAR) care preia toate utilajele Fabricii de Motoare (Marta). Așa ia sfârșit frumoasa poveste a automobilelor „made in Arad”.

Surse:

Credits: Colecția Négyesi Pál

Credits: Colecția Négyesi Pál

Credits: Colecția Négyesi Pál

Credits: Colecția Négyesi Pál

Comentarii

Buna seara!
As avea o intrebare in legatura cu aceasta cladire: fabrica de masini MARTA. Cine a fost arhitectul acesteia? Si in ce stil se incadreaza? In eclectic? Sau?
Va multumesc!

vizitator (neverificat), 8 Octombrie 2013 17:49

Superb!

Anca (neverificat), 8 Noiembrie 2013 21:57

Sincer nu mă pricep. Nu e un stil arhitectonic civil, ci industrial — început de sec. 20. Arhitectul este cel ce a proiectat Liceul Pedagogic. Nu găsesc acum nici o referință. Revin.

Claudiu Cristea, 3 Ianuarie 2014 07:16

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Taguri HTML permiseŞ <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Mai multe informaţii despre opţiunile de filtrare

   
   
 
 
  ©2007-2018, Claudiu Cristea. All rights reserved | Powered by Grafit SRL    Get Firefox!